2013 07 14 XV-asis eilinis sekmadienis metai
C
EVANGELIJA Lk
10, 25 - 37
Štai
atsistojo vienas Įstatymo mokytojas ir, mėgindamas jį, paklausė: „Mokytojau, ką
turiu daryti, kad laimėčiau amžinąjį gyvenimą?" Jėzus tarė: „O kas parašyta
Įstatyme? Kaip skaitai?" Tas atsakė: Mylėk Viešpatį, savo Dievą, visa
širdimi, visa siela, visomis jėgomis ir visu protu, o savo artimą kaip
save patį. Jėzus jam tarė: „Gerai atsakei. Tai daryk, ir gyvensi".
Norėdamas pasiteisinti, anas paklausė Jėzų: „O kas gi mano artimas?" Jėzus
prabilo: „Vienas žmogus keliavo iš Jeruzalės į Jerichą ir pakliuvo į plėšikų
rankas. Tie išrengė jį, sumušė ir nuėjo sau, palikdami pusgyvį. Atsitiktinai
tuo pačiu keliu ėjo vienas kunigas. Jis pamatė, bet praėjo kita puse kelio.
Taip pat ir levitas, pro tą vietą eidamas, jį matė ir praėjo kita kelio puse. O
vienas pakeleivis samarietis, užtikęs jį, pasigailėjo. Jis priėjo prie jo,
užpylė ant žaizdų aliejaus ir vyno, aptvarstė jas; paskui, užkėlęs ant savo
gyvulio, nugabeno į užeigą ir slaugė jį. Kitą dieną jis išsiėmė du denarus,
padavė užeigos šeimininkui ir tarė: 'Slaugyk jį, o jeigu išleisi ką viršaus,
sugrįžęs aš tau atsilyginsiu'. Kas iš šitų trijų tau atrodo buvęs artimas
patekusiam į plėšikų rankas?" Jis atsakė: „Tas, kuris parodė jam
gailestingumą". Jėzus atsakė: „Eik ir tu taip daryk!"
ŽEMAIČIŲ KRIKŠTUI - 600 METŲ
Ankstyvaisiais
Viduramžiais krikščionių tikėjimas baltus pasiekdavo tik silpno aido pavidalu.
1009 m. Brunonas Kverfurtietis atvyko per Lenkiją į Prūsiją ir pasiekė Lietuvą,
tačiau buvo nužudytas. XIII a. pradž. baltų žemėse įsikūrė kariniai
Kalavijuočių ir Kryžiuočių vienuolių Ordinai. Pirmasis kryžiaus žygis į
Žemaitiją buvo surengtas 1236 m. Žygis baigėsi visišku Kalavijuočių ordino ir
kryžiaus žygio dalyvių pralaimėjimu kunigaikščio Vykinto vadovaujamiems
žemaičiams. 1251 m. apsikrikštijo Lietuvos kunigaikštis Mindaugas, o tai reiškė
ir krikščionybės įvedimą jo valdomoje valstybėje. 1253 m. pirmuoju Lietuvos
vyskupu tapo Vokiečių ordino brolis kun. Kristijonas. 1253 07 06 Mindaugas ir
jo žmona Morta buvo vainikuoti karališkomis karūnomis. Karalius Mindaugas dalį
Žemaičių žemių dovanojo Livonijos ordinui, tačiau žemaičiai Ordinui nepakluso. 1260
m. įvyko lemiamas mūšis prie Durbės pilies. Laimėjo žemaičiai, vadovaujami
kunigaikščio Algmino. Mūšio metu nuo Ordino atsimetė kuršiai, prieš Ordiną
sukilo žiemgaliai, o po Durbės mūšio pakilo visa Prūsija. 1263 m. kunigaikštis
Daumantas (vėlesnis Pskovo kunigaikštis ir stačiatikių šventasis Timotiejus)
nužudė Mindaugą ir du jo sūnus. Žuvo ne tik pirmas ir paskutinis Lietuvos
karalius, bet ir jo įpėdiniai katalikai. Į valdžią atėjo pagonis Treniota. Lietuvos
didieji kunigaikščių Gedimino, Algirdo ir Kęstučio bandymai krikštytis buvo
nesėkmingi. Tik po Lietuvos sąjungos su Lenkija 1387 m. prasidėjo Lietuvos
krikštas ir jos europeizacijos procesas. Lietuvai atsirado galimybė perimti
krikščioniškąsias vertybes, pasiekti svarių laimėjimų ekonomikos, švietimo,
mokslo ir kultūros srityse. 1409 m. žemaičiai, slapta remiami Vytauto, sukilo.
1410 m. liepos 15 d. Žalgirio mūšyje jungtinė Lietuvos - Lenkijos kariuomenė,
vadovaujama Vytauto, sumušė kryžiuočius. Tačiau Torunės taikos sutartimi 1411
m. tarp Lenkijos, Lietuvos ir Vokiečių ordino Žemaitija buvo sugrąžinta
Vytautui ir Jogailai tik iki jų gyvos galvos. 1411-1413 metais kunigaikščio
Vytauto pavedimu žemaičiuose lankėsi ir krikščionybę skelbė vienuolio Jeronimo
Prahiškio vadovaujami misionieriai. 1413 m. kunigaikštis Vytautas pasikvietęs
karalių Jogailą iš Kauno laivu plaukė Nemunu, o po to- Dubysa ir pasiekė
Žemaitijos gilumą. Valdovai patys žemaičių kalba aiškino krikščioniškąsias
tiesas ir ragino pasiruošusius krikštytis. Apsisprendusius krikštijo Vytauto ir
Jogailos atsivežtieji, taip pat ir iš Jeronimo Prahiškio būrio Žemaičiuose
pasilikę kunigai. Pakrikštyta buvo keletas tūkstančių pagonių. Ši žemaičių
krikšto akcija parodė, jog patys žemaičiai, vadovaujami savo valdovų, laisva
valia atsivėrė krikščionybei. Valdovams grįžus atgal į Vilnių, pradėtąjį
žemaičių krikštijimo darbą tęsė Žemaičiuose pasilikę kunigai. Viena svarbiausių
institucijų, per kurią į Žemaitiją nuo XV a. pradžios galėjo pradėti skverbtis
Europos kultūra, buvo katalikų Bažnyčia. 1469 m. prie Varnių katedros buvo
įsteigta pirmoji mokykla Žemaitijoje. XVI a. pab. buvo pradėtos statyti mūrinės
bažnyčios ir didikų rezidencijos. 1795 m. carinei Rusijai užėmus Lietuvą ir
Žemaitiją, žemaičiai aktyviai dalyvavo tautinio kultūrinio sąjūdžio veikloje, 1831
m. ir 1863 m. sukilimuose. Motiejus Valančius 1848 m. išleido pirmąją
Žemaitijos istoriją „Žemaičių vyskupystė". Vyskupo Motiejaus Valančiaus
iniciatyva 1858 m. prasidėjo platus blaivybės sąjūdis, buvo steigiamos
lietuviškos mokyklos, o, 1864 m. rusų valdžiai uždraudus lietuviškas mokyklas
ir lietuvišką spaudą lotyniškomis raidėmis, šio vyskupo iniciatyva buvo
pradėtos steigti slaptos lietuviškos mokyklos, Prūsijoje imta leisti ir slapta
Lietuvoje platinti lietuvišką spaudą. Tik žemaičiai išdrįso pasipriešinti rusų
valdžios pradėtai katalikų bažnyčių uždarymo akcijai: 1886 m.- Kęstaičiuose,
1893 m.- Kražiuose. Kad panaikintų istorinę Žemaitiją, 1864 m. rusų caro
valdžia Žemaičių vyskupystės centrą iš Varnių perkėlė į Kauną. 1926 m.
popiežius Pijus XI įsteigė Lietuvos bažnytinę provinciją. Žemaičių vyskupija
buvo padalinta į Kauno arkivyskupiją bei Telšių ir Panevėžio vyskupijas.
Pirmuoju Telšių vyskupu tapo Justinas Staugaitis. 1927 m. vyskupo iniciatyva
Telšiuose įsteigta kunigų seminarija, kuri sovietinės okupacijos metais buvo
uždaryta, atkurta -1989 m.
ŠVENTŲJŲ MINĖJIMAI
07.15 Šv. Bonaventūras, vyskupas, Bažnyčios
mokytojas
07.16 Karmelio kalno Švč. M. Marija (Škaplierinė)
07.20 Šv. Apolinaras, vyskupas, kankinys